برگزاری همایش بزرگداشت ثبت جهانی سده

همایش «بزرگداشت ثبت جهانی سده» با همکاری سازمان جوانان زرتشی ایران (فروهر) و انجمن زرتشتیان تهران از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این مراسم که در روز یکشنبه 8 بهمن 1402 از ساعت 9 تا 13 برگزار می‌گردد؛ علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در این رخداد سخنرانی خواهد کرد.

برگزاری همایش بزرگداشت ثبت جهانی سده | هلدینگ هتلداری و گردشگری رکسان

علاوه بر ایشان، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده سفیر جمهوری تاجیکستان، علیرضا ایزدی مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، فرزانه گشتاسپ دانشیار پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران، آتوسا مومنی رئیس مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس تهران، علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی و مدیر پرونده ثبت جهانی سده و پدرام سروش پور سردبیر ماهنامه فروهر نیز در این همایش سخنرانی می‌کنند.

همایش «بزرگداشت ثبت جهانی سده» همراه با اجرای مراسم قدردانی از میراث یاران فرهنگ ایرانی، نمایش فیلم جشن سده از منوچهر عسگری نسب و فیلم ثبت جهانی جشن سده، برافروختن مجمر آتش، فرازخوانی از اوستا (آتش نیایش) از سوی زنان موبد، خوانش گات‌ها از سوی کودکان زرتشتی، خوانش شاهنامه، بخش در پدید آمدن آتش و رونمایی از ویژه‌نامه سده ماهنامه فروهر است.

جشن سده در 15 آذر 1402، در پرونده‌ای مشترک به نام ایران و تاجیکستان در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در شهر کاسان، بررسی و با تصویب اعضای کمیته به‌ عنوان بیست‌وچهارمین عنصر میراث ‌فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

افزودن یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *